Az OLPC (One Laptop Per Child) alapítvány újabb nagyszabású kísérletére került sor nemrégiben, amelynek lényege, hogy két afrikai faluban (Wonchi és Wolonchete) megfelelő eszközökkel, tanár nélkül adnak át ismereteket etióp gyermekeknek. Az eredmények Nicholas Negroponte - az OLPC alapítója - szerint egyelőre igen meggyőzőek, amelyeket a
Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) EmTech konferenciáján is hangoztattak.
Nesze tablet, fogd meg jól!
A kutatók módszere ugyan radikális volt, mégis elérte tervezett célját: két
etióp faluban osztottak szét egy rakás napelemes Motorola Xoom táblagépet, és semmi mást nem mutattak meg a használatával kapcsolatban a helyi felnőtteknek azonkívül, hogy hogyan kell feltölteni az akkut. A gyermekek semmilyen felvilágosítást nem kaptak, az OLPC emberei egyszerűen csak várták,
hogy mi is történik. A már említett cél az volt, hogy az analfabéta gyermekek,
akik nem hogy tableten, de még rendes táblákon sem láttak betűket, önállóan megtanuljanak
olvasni, pusztán a tablettel történő kísérletezés eredményeképpen. A gépeken
különböző ábécé-oktató programok, e-könyvek, filmek, mesék és képek voltak elhelyezve.
És haladtál?
És hogyan is haladtak a gyerekek? Fejlődésüket úgy ellenőrizték, hogy az OLPC
munkatársa minden héten ellátogatott hozzájuk, hogy kimentse egy memóriakártyára a felhasználói tevékenységüket, amelyet eközben monitoroztak. Az eredmények megdöbbentőek, ugyanis alig öt perccel a csapat érkezése után sikerült is az egyik
gyereknek bekapcsolnia az egyik egy tabletet. Öt nap elteltével már naponta körülbelül 47
alkalmazást futtattak, két hét múlva pedig már sokan kívülről fújták az
ábécés dalt. Egy fiú pedig előkapta az egyik már kiismert rajzolóprogramot, és ezt a szót festette a kijelzőjére: "oroszlán". Ami a legnagyobb döbbenetet okozta az az volt, hogy öt hónap után képesek voltak feltörni az Androidot, mert rájöttek, hogy a tablet kamerája le van tiltva, így nem tudták azt használni. A
felhasználók kikerülték a tiltást, végül pedig minden gyermek teljesen speciálissá tehette a rendszerét.
A fejlődés útján
Negroponte így nyilatkozott a kísérletről: "Ha meg tudnak tanulni olvasni, akkor olvasva még többet tanulhatnak". A szakember azonban belátja, hogy a
tudományos következtetések levonásához még legalább
másfél-két évig kellene folytatni a programot. Sokan abban bíznak, hogy ezzel a módszerrel sikerül majd
modern ismereteket átadni annak a 100 millió gyermeknek, akiknek jelenleg nem nyílik lehetőségük arra, hogy iskolába járhassanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése